-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12835 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

فردي كه مي خواهد تقليد كند از چه كسي و چگونه تقليد كند؟



از آنجائيكه تقليد از نظر عقلي عبارت است از رجوع غير متخصص به متخصص برغم باز بودن راه كسب تخصص چنانكه به حكم عقل هر غير متخصص به پزشك و متخصص مراجعه مينمايد.

از اين رهگذر در حوزة معرفت ديني نيز راه شناخت كارشناسانة دين و شناخت تكليف بر اساس بايدها و نبايدهاي الهي براي همگان باز است ولي اگر به هر علتي انسان به دنبال آن نرفته لازم است به كارشناس ديني مراجعه و مقررات وتكاليف ديني خود را از او پرسيده و تقليد و پيروي نمايد.

و چون به بركت تلاش و كوشش حوزههاي علميه و انفاس قدسية مربيان بزرگ ديني و علمي جامعه تشيع داراي كارشناسان و مجتهدان و انديشمندان فراوان ميباشد لازم است با مشاوره و رايزني با دين شناسان فرهيخته به دانشمندترين دين شناس و مجتهد دست يافت، و از او پيروي و تقليد نمود. در رسالههاي عمليه در موضوع انتخاب مرجع اعلم به سه راه اشاره نموده است: اول اينكه خود شخص اهل تشخيص بوده اعلم را تشخيص دهد و يا از دو نفر عالم عادل بپرسد و يا از شهرت در ميان علماء در خصوص مورد سوم.

نظرتان را به ديدگاه جامعة مدرسين حوزة علمية قم جلب مينمايم: اساتيد محترم و مدرسين ياد شده پس از ارتحال مرحوم آية الله اراكي طي نشستهايي اعلام نمودند به نظر ما مراجعه و تقليد از هريك از افراد ذيل جايز است و رافع تكليف است:

1. آية الله فاضل لنكراني 2. آية الله زنجاني 3. آية الله خامنهاي 4. آية الله وحيد خراساني 5. آية الله تبريزي 6. آية الله بهجت

7. آية الله ناصر مكارم شيرازي.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.